
MINDFULNESS dla dzieci i młodzieży - Uważność w edukacji
Ucząc dzieci i młodzież uważności, umożliwiamy im poznanie umiejętności pomocnych w radzeniu sobie z codziennym stresem i wyzwaniami, na które mogą odpowiadać bardziej umiejętnie - z otwartością i zrozumieniem w miejsce wikłania się i uciekania przed trudnościami.
Wspomagając rodziców i nauczycieli poprzez programy uważności, dajemy im narzędzia do samoregulacji, aby świadomie i umiejętnie odnajdywali się w swoich rolach oraz wspierali dzieci w ich rozwoju.
Praktyka uważności w najprostszym ujęciu to zwracanie uwagi na to, co dzieje się w chwili obecnej, uwagi życzliwej i nieosądzającej.
Dlaczego uważność jest potrzebna w edukacji?
Dzisiejsi nauczyciele i studenci dźwigają na swoich barkach więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Dla uczniów spełnianie wymogów akademickich i społecznych, a także po prostu dorastanie i odnajdywanie siebie, może być niezwykle trudne.
Potrzebujemy sprawdzonych sposobów, które odpowiadają na potrzeby współczesnego dziecka, nastolatka czy nauczyciela, tak aby cała społeczność szkolna mogła wzrastać i rozwijać się w trosce o zdrowie i ogólny dobrostan.
Uczniowie stają przed wyzwaniami, wymagającymi skupiania uwagi, skutecznego zapamiętywania i utrzymania koncentracji, ale też regulacji emocji, budowania odporności czy nawiązywania zdrowych i wspierających relacji.
Potrzebują zatem konkretnych wskazówek i narzędzi, aby umiejętnie i zdrowo radzić sobie z codziennym stresem i akademickimi osiągnięciami. Ich układy nerwowe wymagają wyciszenia i wzmocnienia - treningu, mającego na celu wyposażenie młodych ludzi w nowe, zdrowe nawyki radzenia sobie z codziennymi życiowymi wyzwaniami. Z takim zasobem, młodzież jest w stanie odnaleźć się w każdym aspekcie życia – osobistym i zawodowym.
Nauczyciele mają za zadanie uczyć i kształtować rozwój następnego pokolenia liderów, jednak warunki ich pracy wątpliwie wspierają te działania.
Mnogość wyzwań, niepewność oraz odpowiedzialność po stronie nauczycieli mają wpływ na obniżoną efektywność i kreatywność, ale mogą również prowadzić do poważniejszych objawów, takich jak lęki, dysocjacja, frustracja i ostatecznie wypalenie.
Najwyższy czas, aby zacząć odpowiadać na potrzeby nauczycieli i wprowadzać rozwiązania w trosce o ich samopoczucie i zdrowie psychiczne.
Toksyczny stres jest realny
Zdrowy poziom stresu to naturalna część życia, także dzieciństwa. Zarówno dzieci, jak i dorośli potrzebują wyzwań, aby wzrastać i rozwijać się. Jednak we współczesnym systemie edukacji zdrowy stres jest często wypierany przez stres toksyczny.
https://pieknoumyslu.com/toksyczny-stres-i-jego-skutki-na-rozwoj-mozgu-dzieci/
Toksyczny stres pojawia się, gdy wymagania życiowe przewyższają naszą zdolność radzenia sobie z nimi.
Tego typu stres uniemożliwia wszelkie działanie, ponieważ reakcja na stres łączy się z bardzo starym mechanizmem przetrwania, wynikającym z biologii ewolucyjnej. Stres przed sprawdzianem to ta sama reakcja autonomicznego układu nerwowego, która u naszych przodków pojawiała się na realne zagrożenie w postaci drapieżnika czyhającego na ich życie. Zatem odczucie stresu może być odczuwalne na poziomie zagrożenia życia, a podobnych sytuacji w życiu dzieci i dorosłych jest obecnie znacznie więcej niż doświadczali nasi przodkowie.
Nawet u dzieci, które nie doświadczyły specjalnych trudności w dzieciństwie, mogą występować silne reakcje w sytuacji podwyższonego stresu i problemy z „niedopasowaniem”. Natomiast u dzieci dotkniętych traumą te „niedopasowania” stają się chroniczne i nawykowe, pogłębiające i utrwalające się z wiekiem.
Aby zmienić nasze nawykowe reakcje i zbudować odporność, musimy stworzyć przestrzeń do regularnego ćwiczenia naszych umiejętności, gdy nie jesteśmy w trybie „walki – ucieczki – zamrożenia”.
Jak pomaga uważność?
Uważność to sposób na wspieranie uczniów i pedagogów, aby nie tylko mogli przetrwać, ale również zdrowo się rozwijać i wypełniać swoje życiowe zadania.
Nie tylko przetrwanie…
Badania pokazują, że praktyka uważności może pomóc zredukować stres i obniżyć niepokój oraz wzmocnić odporność i regulację emocjonalną, zarówno u dorosłych, jak i dzieci.
Ponieważ korzenie stresu, również toksycznego, leżą głęboko w układzie nerwowym, potrzebujemy narzędzi, które wykraczają poza konceptualny umysł i docierają bezpośrednio do tego systemu.
Profesjonalne szkolenia rozwojowe wspierają edukatorów w odkrywaniu różnych aspektów praktyki uważności, w klasach i codziennym życiu.
∗https://mindfulnessinschools.org/the-evidence-base/
… Rozwój osobisty
Dlatego korzyści, płynące z uważności dla uczniów i nauczycieli, wybiegają poza obszar radzenia sobie w szkole, rozwijając również ich ludzki potencjał oraz zdolności we wszystkich obszarach funkcjonowania.
Badania pokazują, że praktyka uważności może wzmocnić koncentrację, poprawić relacje międzyludzkie i rozwinąć współczucie.
Naszym celem w edukacji jest zapewnienie uczniom i nauczycielom:
- emocjonalnie wspierającego środowiska do nauki,
- rozwiązań na wyciszenie układu nerwowego z jego wbudowanymi reakcjami (walka-ucieczka-zamrożenie),
- efektywnej pracy z emocjami,
- narzędzi do kultywowania otwartych i życzliwych postaw,
- warunków do optymalnego wzrostu i rozwoju, umożliwiającego korzystanie z zasobów poznawczych obydwu grup.
Dzięki temu nowe pokolenie uczniów będzie korzystało z odpowiednich umiejętności do rozwoju i kultywowania świadomych zachowań oraz postaw, sprzyjających im samym oraz całej społeczności szkolnej.
KURSY MINDFULNESS DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
W wyniku treningu, dzieci i młodzież odkrywają co uważne doświadczanie chwili dla nich znaczy.
Najczęściej zgłaszane przez nich obszary, w których zauważają poprawę to:
- większe skupienie i lepsza koncentracja, samokontrola, zaangażowanie podczas lekcji,
- odczuwanie wdzięczności i współczucia,
- lepsze wyniki w nauce, umiejętność rozwiązywania konfliktów, ogólne samopoczucie,
- obniżony poziom stresu, objawów depresji, lęku, auto/destrukcyjnych zachowań,
- większe odczuwanie zadowolenia i radości w codziennych czynnościach.
W trakcie treningu dzieci i młodzież uczą się, między innymi:
- skupiać uwagę na danej aktywności czy przedmiocie, przenosić uwagę i zauważać rozproszenie – to podstawa koncentracji,
- uspokajać umysł i ciało,
- obserwować, nazywać oraz rozumieć swoje emocje i procesy myślowe. Dawać im przestrzeń i akceptować, na tyle, aby nie dać im się ponieść ani nie wypierać. To przynosi spokój i równowagę,
- być obecnym tu i teraz, nawet w obliczu nadchodzącego ekscytującego wydarzenia, przyjemnego i nieprzyjemnego. To uczy dzieci pozostawiania w teraźniejszości,
- pewności siebie, dzięki świadomości stale pojawiających się osądów. To uczy dzieci, że nie są tym co myślą czy czują,
- rozwijać życzliwość wobec siebie i innych. To prowadzi do łagodności, ograniczenia przemocy i rozwoju akceptacji/tolerancji.
Trening uważności (ang. Mindfulness) dla młodszych dzieci trwa 8 tygodni, dla starszych 10 tygodni i jest podzielony na grupy wiekowe: 4/5-7 lat, 8-9/10 lat, 10/11-14 lat i 15-18. Nie jest to sztywny podział, o ostatecznie przydzielonej grupie decyduje rozmowa z rodzicem i dzieckiem.
KOSZT KURSU
wysokość opłaty zależy od rodzaju programu:
- 8 tyg. Kurs Metodą Eline Snel© Uważność i spokój żabki, 660 zł. 4/5 - 9/10 l.
- 10 tyg. Kurs dotb, 770 zł. 10-14 l.
- 10 tyg. Kurs MBLC-YA, 770 zł. 15 -18 l.
MIEJSCE: Studio Mindfulness, ul. Inżynierska 116, Gdynia Orłowo
Jako certyfikowany nauczyciel w kilku programach uważności dla dzieci i młodzieży, dopasowuję je indywidualnie w przypadku każdego uczestnika, uwzględniając jego dojrzałość i osobowość oraz wiek.
Kurs dla młodszych dzieci poprzedza spotkanie informacyjne dla rodziców i opiekunów oraz indywidualną rozmowę z rodzicem lub/i dzieckiem.
Struktura treningu uważności:
- 1 lekcja tematyczna raz w tygodniu (45 - 50 min.),
- codzienne 5-10 minutowe ćwiczenia utrwalające, wykonywane samodzielnie w domu według otrzymanych podczas zajęć instrukcji.
UWAGA! ZNIŻKI DLA RODZIN
Każdy kolejny kurs uważności dla dzieci lub dorosłych rabatuję dla Państwa 10% zniżką:-)
--------------------------------
Zajęcia odbywają się w kilkuosobowych grupach w Studio Mindfulness, ale również w przedszkolach, szkołach oraz innych placówkach dla dzieci. Aby umówić się na prowadzenie kursu w Państwa placówce, poproszę o kontakt telefoniczny 605 569 020.
KURSY MINDFULNESS DLA DOROSŁYCH
pełen opis kursów dla dorosłych znajduje się tutaj
KURSY MINDFULNESS DLA NAUCZYCIELI
odbywają się w placówkach szkolnych i opiekuńczych po uzgodnieniu z prowadzącą zakresu szkolenia i terminu
tel. 605 569 020 lub kontakt@uwaznoscnacodzien.pl