fb
DZIECI I MŁODZIEŻ

MINDFULNESS dla dzieci i młodzieży - Uważność w edukacji

 

UWAGA! WSZYSTKIE SPOTKANIA ODBYWAJĄ SIĘ W BEZPIECZNEJ DEZYNFEKOWANEJ SALI PRZY POMOCY LAMPY NBVE110P 

 

  

 

Ucząc dzieci i młodzież uważności, pomagamy im poprawić samopoczucie i umożliwiamy poznanie umiejętności pomocnych w radzeniu sobie z codziennym stresem i wyzwaniami, na które mogą odpowiadać otwartością i zrozumieniem w miejsce wikłania się i uciekania przed trudnościami.

Wspomagając rodziców i nauczycieli, poprzez programy uważności, dajemy im narzędzia do samoregulacji, aby świadomie i umiejętnie odnajdywali się w swoich rolach oraz wspierali dzieci w ich rozwoju.

 

Praktyka uważności w najprostszym ujęciu to zwracanie uwagi na to, co dzieje się w chwili obecnej, uwagi życzliwej i nieosądzającej.

 

Dlaczego uważność jest potrzebna w edukacji?

Dzisiejsi nauczyciele i studenci dźwigają na swoich barkach więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Dla uczniów spełnianie wymogów akademickich i społecznych, a także po prostu dorastanie i odnajdywanie siebie może być niezwykle trudne. Młodzi doświadczają wielu innych codziennych wyzwań, których dynamika wzrasta.

Potrzebujemy sprawdzonych sposobów, które odpowiadają na potrzeby współczesnego dziecka, nastolatka czy nauczyciela, tak aby cała społeczność szkolna mogła wzrastać i rozwijać się w trosce o zdrowie i ogólny dobrostan.

 

Uczniowie stają przed wyzwaniami, wymagającymi skupiania uwagi, skutecznego zapamiętywania i utrzymania koncentracji, ale też regulacji emocji, budowania odporności czy nawiązywania zdrowych i wspierających relacji.

 

Potrzebują zatem konkretnych wskazówek i narzędzi, aby umiejętnie i zdrowo radzić sobie z codziennym stresem i akademickimi osiągnięciami. Ich układy nerwowe wymagają wyciszenia i wsparcia, treningu, mającego na celu wyposażenie młodych ludzi w nowe, zdrowe nawyki radzenia sobie z codziennymi życiowymi wyzwaniami. Z takim zasobem, młodzież jest w stanie odnaleźć się w każdym aspekcie życia – osobistym i zawodowym.

 

Nauczyciele mają za zadanie uczyć i kształtować rozwój następnego pokolenia liderów, jednak warunki ich pracy wątpliwie wspierają te działania.

 

Mnogość wyzwań, niepewność, odpowiedzialność mają wpływ na obniżoną efektywność i kreatywność, ale mogą również prowadzić do poważniejszych objawów, takich jak lęki, dysocjacja, frustracja i ostatecznie wypalenie.

Najwyższy czas, aby zacząć odpowiadać na potrzeby nauczycieli i wprowadzać rozwiązania w trosce o ich samopoczucie i zdrowie psychiczne.

 

Toksyczny stres∗ jest prawdziwy

Zdrowy poziom stresu to naturalna część życia, także dzieciństwa. Zarówno dzieci, jak i dorośli potrzebują wyzwań, aby wzrastać i rozwijać się. Jednak we współczesnym systemie edukacji zdrowy stres jest często wypierany przez stres toksyczny.

∗https://pieknoumyslu.com/toksyczny-stres-i-jego-skutki-na-rozwoj-mozgu-dzieci/

 

Toksyczny stres pojawia się, gdy wymagania życiowe stale przewyższają naszą zdolność radzenia sobie z nimi.

 

Tego typu stres uniemożliwia wszelkie działanie, ponieważ reakcja na stres łączy się z bardzo starym mechanizmem przetrwania, wynikającym z biologii ewolucyjnej. Stres przed sprawdzianem to ta sama reakcja autonomicznego układu nerwowego, która u naszych przodków pojawiała się na realne zagrożenie w postaci drapieżnika czyhającego na ich życie. Zatem odczucie stresu może być odczuwalne na poziomie zagrożenia życia, a podobnych sytuacji w życiu dzieci i dorosłych jest obecnie znacznie więcej niż doświadczali nasi przodkowie.

Nawet u dzieci, które nie doświadczyły specjalnych trudności w dzieciństwie, mogą występować silne reakcje w sytuacji podwyższonego stresu i problemy z „niedopasowaniem”. Natomiast u dzieci dotkniętych traumą te „niedopasowania” stają się chroniczne i nawykowe, pogłębiające i utrwalające się z wiekiem.

 

Aby zmienić nasze nawykowe reakcje i zbudować odporność, musimy stworzyć przestrzeń do regularnego ćwiczenia naszych umiejętności, gdy nie jesteśmy w trybie „walki – ucieczki – zamrożenia”.

 

Jak pomaga uważność?

Uważność to sposób na wspieranie uczniów i pedagogów, aby nie tylko mogli przetrwać, ale również zdrowo się rozwijać.

 

Nie tylko przetrwanie…

Badania∗ pokazują, że praktyka uważności może pomóc zredukować stres i obniżyć niepokój oraz wzmocnić odporność i regulację emocjonalną, zarówno u dorosłych, jak i dzieci.

Ponieważ korzenie stresu, również toksycznego leżą głęboko w układzie nerwowym, potrzebujemy narzędzi, które wykraczają poza konceptualny umysł i docierają bezpośrednio to tego systemu. 

Profesjonalne szkolenia rozwojowe wspierają edukatorów w odkrywaniu różnych aspektów praktyki uważności, w klasach i codziennym życiu.

∗https://mindfulnessinschools.org/the-evidence-base/

 

… Rozwój osobisty

Dlatego korzyści, płynące z uważności dla uczniów i nauczycieli, wybiegają poza obszar radzenia sobie w szkole, rozwijając również ich ludzki potencjał oraz zdolności we wszystkich obszarach funkcjonowania.

 

Badania pokazują, że praktyka uważności może wzmocnić koncentrację, poprawić relacje międzyludzkie i rozwinąć współczucie.

 

Naszym celem w edukacji jest zapewnienie uczniom i nauczycielom:

- emocjonalnie wspierającego środowiska do nauki,

- rozwiązań na wyciszenie układu nerwowego z jego wbudowanymi reakcjami (walka-ucieczka-zamrożenie),

- efektywnej pracy z emocjami,

- narzędzi do kultywowania otwartych i życzliwych postaw,

- warunków do optymalnego wzrostu i rozwoju, umożliwiającego korzystanie z zasobów poznawczych obydwu grup.

 

Dzięki temu nowe pokolenie uczniów będzie korzystało z odpowiednich umiejętności do rozwoju i  kultywowania świadomych zachowań oraz postaw, sprzyjających im samym oraz całej społeczności szkolnej.

 

 

 

KURSY MINDFULNESS DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

 

W wyniku treningu, dzieci i młodzież odkrywają co uważne doświadczanie chwili dla nich znaczy.

Najczęściej zgłaszane przez nich obszary, w których zauważają poprawę to:

  • większe skupienie i lepsza koncentracja, samokontrola, zaangażowanie podczas lekcji,
  • odczuwanie wdzięczności i współczucia,
  • lepsze wyniki w nauce, umiejętność rozwiązywania konfliktów, ogólne samopoczucie,
  • obniżony poziom stresu, objawów depresji, lęku, auto/destrukcyjnych zachowań,
  • większe odczuwanie zadowolenia i radości w codziennych czynnościach.

 

 W trakcie treningu dzieci i młodzież uczą się, między innymi:

  • skupiać uwagę na danej aktywności czy przedmiocie, przenosić uwagę i zauważać rozproszenie – to podstawa koncentracji,
  • uspokajać umysł i ciało,
  • obserwować, nazywać oraz rozumieć swoje emocje i procesy myślowe. Dawać im przestrzeń i akceptować, na tyle, aby nie dać im się ponieść ani nie wypierać. To przynosi spokój i równowagę,
  • być obecnym tu i teraz, nawet w obliczu nadchodzącego ekscytującego wydarzenia, przyjemnego i nieprzyjemnego. To uczy dzieci pozostawiania w teraźniejszości,
  • pewności siebie, dzięki świadomości stale pojawiających się osądów. To uczy dzieci, że nie są tym co myślą czy czują,
  • rozwijać życzliwość wobec siebie i innych. To prowadzi do łagodności, ograniczenia przemocy i rozwoju akceptacji/tolerancji.

 

Trening uważności (ang. Mindfulness) dla młodszych dzieci trwa 8 tygodni, a dla starszych 9 lub 10 tygodni i jest podzielony na grupy wiekowe: 4/5-7 lat, 8-9/10 lat, 10/11-14 lat i 15-18. Nie jest to sztywny podział, o ostatecznie przydzielonej grupie decyduje rozmowa z rodzicem i dzieckiem.

 

KOSZT KURSU

wysokość opłaty zależy od rodzaju programu:

- 8 tyg. Kurs Metodą Eline Snel© Uważność i spokój żabki - 660 zł. - 4/5 - 9/10 l.

- 9 tyg. Kurs dotb - 770 zł. - 10-14 l.

- 10 tyg. Kurs MBLC-YA - 770 zł. - 15 -18 l.

 

MIEJSCE: Studio Mindfulness, ul. Inżynierska 44, Gdynia Orłowo

 

Jako certyfikowany nauczyciel w kilku programach uważności dla dzieci i młodzieży, dopasowuję je indywidualnie w przypadku każdego uczestnika, uwzględniając jego dojrzałość i osobowość oraz wiek.

Kurs dla młodszych dzieci poprzedza spotkanie informacyjne dla rodziców i opiekunów oraz indywidualną rozmowę z rodzicem lub/i dzieckiem.

 

Struktura treningu uważności:

  • 1 lekcja tematyczna raz w tygodniu (45 - 50 min.),
  • codzienne 5-10 minutowe ćwiczenia utrwalające, wykonywane samodzielnie w domu według otrzymanych podczas zajęć instrukcji.

 

UWAGA! ZNIŻKI DLA RODZIN

Każdy kolejny kurs uważności dla dzieci lub dorosłych rabatuję dla Państwa 15% zniżką:-)

 

--------------------------------

Zajęcia odbywają się w kilkuosobowych grupach w Studio Mindfulness, ale również w przedszkolach, szkołach oraz innych placówkach dla dzieci. Aby umówić się na prowadzenie kursu w Państwa placówce, poproszę o kontakt telefoniczny 605 569 020.

 

 

 

 

 

 

 

  

KURSY MINDFULNESS DLA DOROSŁYCH

 

pełen opis kursów dla dorosłych znajduje się tutaj

 

 

KURSY MINDFULNESS DLA NAUCZYCIELI

 

odbywają się w placówkach szkolnych i opiekuńczych po uzgodnieniu z prowadzącą zakresu szkolenia i terminu

tel. 605 569 020 lub kontakt@uwaznoscnacodzien.pl

 

 

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl