Redukcja stresu – jak wpływa na samopoczucie i w jaki sposób się za to zabrać?
Redukcja stresu – jak wpływa na samopoczucie i w jaki sposób się za to zabrać?

Stres towarzyszy nam praktycznie całe życie – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Stresujące są pierwsze dni w szkole, egzaminy, nauka jazdy, randki, śluby czy narodziny dziecka. Właściwie na każdym kroku się denerwujemy. Poziom stresu trzeba jednak kontrolować, bo jego nadmiar jest szkodliwy. Jak wpływa na nas redukcja stresu i w jaki sposób się za nią zabrać?

Na początku podkreślmy, że stres dzieli się na negatywny i pozytywny. Korzystna „dawka” kontroluje ciśnienie, pozytywnie oddziałuje na pracę serca, pobudza wyobraźnie i daje „kopa” do działania. Jednak jego nadmiar i negatywne bodźce mają zły wpływ na organizm. Redukcja stresu ma sprawić, że pozytywny stres będzie Ci towarzyszył na normalnym poziomie, a negatywnego prawie nie poczujesz.

Jak redukcja stresu wpływa na samopoczucie?

W celu wytłumaczenia jak stres wpływa na nasze zdrowie, weźmy przykład pozytywnych przeżyć sportowych, np. pierwszej jazdy na nartach. Wiadome jest, że czynność ta będzie generowała u Ciebie jakiś poziom stresu. To pozytywne, bo do jazdy wymagana jest wyobraźnia i czynniki hamujące pewne zdarzenia. Jeżeli jednak poziom stresu będzie zbyt wysoki, to przerodzi się w strach. Ten może uniemożliwić Ci zabawę, zmieniając ją w koszmar.

Takie sytuacje są na porządku dziennym i doprowadzić mogą do wielu schorzeń psychiatrycznych, takich jak nerwice, lęki czy depresje. Stres jest również jednym z powodów schizofrenii. Jeżeli czujesz, że masz nadmiar stresu, musisz nauczyć się go kontrolować. Tu pojawia się redukcja stresu.

Jej wpływ jest bardzo pozytywny. Techniki redukujące umożliwiają pozbycie się negatywnego nadmiaru czynników nerwowych i lękowych, umożliwiając pełną radość z życia. Jednocześnie redukcja nie pozbawia człowieka stresu całkowicie, jak niektóre (bardzo mocne) środki farmakologiczne. Z tego względu psychiatrzy czy eksperci w psychologii zalecają terapeutyczne redukowanie stresu, aby nie wywoływać skutków odwrotnych do zamierzonego.

W jaki sposób zabrać się za redukcję stresu?

Pamiętaj, że redukcja stresu to proces, którego koniecznie musisz się nauczyć. Nie jesteś w stanie powiedzieć sobie, że od dziś „się nie stresujesz”. Jeżeli podejdziesz jednak do sprawy poważnie i konsekwentnie, to nauczysz się samodzielnie kontrolować stan Twoich lęków i stresu.

Techniką, którą polecamy jest tu mindfulness czyli trening uważności. To skuteczna forma redukcji stresu, polegająca na ograniczeniu dopływu zbędnych bodźców z zewnątrz. Osoby uczęszczające na treningi nie rozpamiętują przeszłości oraz nie narzucają sobie z góry scenariuszy na przyszłość. Kontrola umysłu sprawia, że stres ogranicza się wyłącznie do aktualnych i trwających rzeczy, bez wyobrażania sobie prawie niemożliwych scenariuszy.

Jeżeli masz problem z radzeniem sobie ze stresem i chcesz poznać skuteczne metody jego redukcji, zainteresuj się treningiem uważności. To zalecany przez specjalistów sposób na zmianę podejścia do życia. Pozytywnie wpłynie na Twoje życie prywatne i zawodowe. Pamiętaj, że redukcja stresu pomoże Ci zarówno radzić sobie z negatywami, ale też pozytywnymi sytuacjami, które niekiedy przeradzają się w niezdrowy stan euforyczny.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl