Co musisz wiedzieć zanim zaczniesz ćwiczyć uważność
Co musisz wiedzieć zanim zaczniesz ćwiczyć uważność

Nie musisz kupować specjalnego sprzętu. Możesz ćwiczyć w dowolnym miejscu, bez wychodzenia z domu czy nawet kupowania specjalnej poduszki lub ławki - wystarczy poświęcić nieco czasu i przestrzeni, aby uzyskać dostęp do swoich umiejętności uważności każdego dnia.

Być człowiekiem - to być zamyślonym. Ekchart Tolle

Nie uciszysz swojego umysłu. To nie jest celem treningu. Nie osiągniesz też błogostanu. Wszystko, co próbujesz zrobić, to zwrócić uwagę na chwilę obecną, bez osądzania jej. Brzmi prosto, lecz nie jest łatwe. Dlaczego?

Tylko ten dzień świta, którego jesteśmy świadomi. Henry David Thoreau: Walden

Twój umysł błądzi. Kiedy ćwiczysz zwracanie uwagi na to, co dzieje się w twoim ciele i umyśle w chwili obecnej, przekonujesz się, że pojawia się wiele myśli. Twój umysł może dryfować do czegoś, co wydarzyło się wczoraj, przejść do aktualnej listy rzeczy do zrobienia - twój umysł będzie próbował być wszędzie, tylko nie tam gdzie akurat jesteś. Ale wędrujący umysł nie jest czymś, czego należy się obawiać. Jest częścią ludzkiej natury i umożliwia trenowanie uważności - praktyka, który według naukowców, prowadzi do rozwinięcia zdrowszego, bardziej zwinnego mózgu, a dzieje się to właśnie wtedy, kiedy rozpoznasz, że twój umysł powędrował. Wtedy możesz świadomie przywrócić go do chwili obecnej. Im więcej ćwiczysz, tym bardziej prawdopodobne, że będziesz mógł to częściej powtarzać, aż wypracujesz nowy nawyk. Pozwoli on przerwać tryb autopilota, w którym na ogół funkcjonujemy przez większość czasu.

Nie zatrzymasz fal, ale możesz nauczyć się surfingu. Jon Kabat-Zinn

Twój osądzający mózg będzie próbował przejąć kontrolę. Nasz wewnętrzny krytyk staje się często dominującym głosem w naszej głowie. (Ten krytyk uchronił nas wielokrotnie przed katastrofą.) Ale kiedy ćwiczymy badanie naszych osądów, przekonujemy się, że możemy wybierać sposób w jaki postrzegamy nasze doświadczenia i reagujemy na nie. Zauważamy pojawiające się myśli czy oceny oraz odczucia w ciele, które wywołują, i pozwalamy im przeminąć.

Kiedy twojego umysłu nie przesłaniają rzeczy zbędne, jest to najlepszy czas w twoim życiu. Wu-Men

Chodzi o ciągłe powracanie do obecnej chwili. Aktywność leży w naturze naszego umysłu, dlatego uważność jest praktyką powracania do podpory uważności – oddechu, dźwiękach lub ciele. Podpora uważności stanowi kotwicę, która utrzymuje naszą uwagę na chwili obecnej. Powtarzając tę czynność wielokrotnie, trenujemy mięsień uważności.

Mistrz widzi rzeczy takimi, jakimi są,

Nie próbując ich kontrolować.

Pozwala im podążać własną drogą,

I przebywa w centrum kręgu.

Lao-Tzu: Tao-te-Ching

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl