kurs mindfulness
dla rodziców

KURS MINDFULNESS DLA RODZICÓW I OPIEKUNÓW 14.10-16.12.2024 g.18-20

stacjonarnie oraz online

KURS MINDFULNESS DLA RODZICÓW I OPIEKUNÓW

HARMONOGRAM 8 SESJI 2h: 

14.10|21.10|28.10|4.11|11.11|18.11|25.11|2.12|9.12|16.12 

Harmonogram 8 sesji 1h online oraz 6h dzień praktyki zostaną ustalone z powstałą grupą.

MIEJSCE:

Gdynia Orłowo, ul. Inżynierska 116, Centrum Mindfulness i online

Uważna Obecność to Klucz do Świadomego Rodzicielstwa i Wychowania

Bycie uważnym rodzicem to jedno z najważniejszych zadań, jakie mamy do wykonania, jednak współczesny świat nam w tym nie pomaga. Dzisiejszy dorosły jest nie tylko samotny w swoim rodzicielstwie, ale również obciążony wieloma wyzwaniami dnia codziennego, takimi jak zobowiązania w pracy i ambicje zawodowe czy obowiązki w domu, w tym te względem dzieci, jak choćby zajęcia dodatkowe. Nie pomagają nam też zdobycze technologiczne, które zabierając czas, powodują rozproszenie, właśnie brak uważności, i prowadzą do chaotycznego tempa życia. Działamy wtedy automatycznie, i nawykowo. Dlatego musimy zdobyć się na wysiłek i wykazać zaangażowanie, aby przekształcić działania na tak zwanym “autopilocie” w bardziej uważne relacje ze sobą i z dzieckiem.

Czym jest uważna obecność rodzica?

Uważna obecność rodzica to koncepcja, która opiera się na świadomym, pełnym obecności zaangażowaniu w relacje z dzieckiem. Jest to nie tylko sposób na budowanie silnych więzi, ale również narzędzie wspierające rozwój emocjonalny i psychiczny dziecka. Praktyka uważnej obecności, oparta na programie MBCT-L oraz pedagogice Jespera Juula, oznacza pełne i empatyczne bycie w chwili, co wzmacnia relacje rodzinne i umożliwia głębsze zrozumienie potrzeb dziecka.

Uważna obecność to świadome zaangażowanie w relację z dzieckiem, w którym rodzic jest w pełni skupiony na chwili obecnej, bez oceniania, rozpraszania się czy myślenia o innych sprawach. To rodzaj obecności, który oznacza bycie „tu i teraz” dla dziecka – zarówno w czasie zabawy, rozmowy, jak i w trudnych sytuacjach emocjonalnych. Chodzi o to, aby rodzic nie tylko fizycznie przebywał z dzieckiem, ale także emocjonalnie i mentalnie był zaangażowany, w pełni poświęcając swoją uwagę temu, co dzieje się w danej chwili.

Uważna obecność rodzica to potężne narzędzie wspierające rozwój dziecka i budowanie silnych więzi rodzinnych. Praktykowanie uważności w relacji z dzieckiem uczy rodziców empatii, cierpliwości i lepszego radzenia sobie z emocjami, co przekłada się na bardziej harmonijną i spokojną atmosferę w domu. Dzieci, które doświadczają uważnej obecności rodziców, rozwijają zdrową samoocenę, zaufanie do siebie i otoczenia oraz zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami emocjonalnymi.

Kurs ma na celu zbudowanie własnych zasobów odporności emocjonalnej, które szczególnie pomagają w kontakcie i pracy z dziećmi oraz samoregulacji.
Kurs nie upoważnia do prowadzenia kursów uważności dla dzieci, ale z pewnością umożliwia poznanie i doświadczenie uważności oraz lepsze zrozumienie tych technik, co pozwala wplatanie ich w codzienne aktywności z dziećmi.
Certyfikat otrzymany po kursie umożliwia podjęcie kursu trenerskiego we wszystkich placówkach szkolących nauczycieli uważności.
 
Być może znasz już zalety uważności w relacji, ale nie wiesz, jak wprowadzić te jakości do życia, dlatego właśnie zachęcam Cię do udziału w Kursie Mindfulness Dla Rodziców i Opiekunów. 
 

STRUKTURA KURSU MINDFULNESS DLA RODZICÓW I OPIEKUNÓW

Kurs oparty jest na szkoleniu według programu MBCT-L (Terapii Poznawczej Opartej na Uważności) oraz pedagogice Jespera Juula.

Spotkania odbywają się w grupie:

  • 2h raz w tygodniu (stacjonarnie lub online) przez 8 tyg.
  • 1h raz w tygodniu(online) przez 8 tyg.
  • 6h dzień praktyki, którego termin ustalamy z powstałą grupą.

Podczas 2h spotkań realizujemy program MBCT-L, a 1h warsztaty służą poznaniu pedagogiki Jespera Juula.

Uważny rodzic to ten, który towarzyszy dziecku w jego rozwoju, ale również jest uważny na siebie i swoje granice, potrzeby i uczucia.

pedagogika Jespera Juula

Jesper Juul: Główne założenia i pedagogika
Jesper Juul (1948-2019) był duńskim pedagogiem, terapeutą rodzinnym i autorem, który wywarł znaczący wpływ na współczesne podejście do wychowywania dzieci. Jego filozofia wychowawcza, często określana jako „pedagogika Jespera Juula,” koncentruje się na budowaniu zdrowych relacji między rodzicami a dziećmi, opartych na szacunku, empatii i autentyczności.
 
Oto główne założenia jego pedagogiki:
 
1. Równość w relacjach 
Jesper Juul podkreśla, że dzieci są równoprawnymi partnerami w relacjach z dorosłymi, mimo że różnią się od nich pod względem doświadczenia i dojrzałości. To oznacza, że dzieci zasługują na taki sam szacunek jak dorośli, a ich potrzeby i uczucia powinny być traktowane poważnie. 
 
2. Autentyczność 
Juul promuje autentyczność w relacjach rodzic-dziecko. Uważa, że rodzice powinni być sobą w kontakcie z dziećmi, co oznacza, że nie muszą udawać ani spełniać wyidealizowanego obrazu „perfekcyjnego rodzica.” Autentyczność obejmuje również przyznawanie się do błędów, wyrażanie prawdziwych emocji oraz bycie szczerym wobec dzieci. 
 
3. Odpowiedzialność osobista 
Juul podkreśla, że każdy członek rodziny jest odpowiedzialny za swoje własne działania, emocje i granice. Rodzice powinni uczyć dzieci odpowiedzialności, pokazując im, jak podejmować decyzje i ponosić za nie konsekwencje. 
 
4. Integralność 
Integralność w koncepcji Juula oznacza życie w zgodzie z własnymi wartościami i potrzebami, zarówno przez rodziców, jak i dzieci. Dzieci powinny być zachęcane do wyrażania siebie i swoich uczuć bez obawy o odrzucenie czy karę. Rodzice, z kolei, powinni respektować granice i integralność swoich dzieci, nie naruszając ich autonomii i praw do samodzielnego myślenia.
 
5. Współodpowiedzialność w relacjach rodzinnych
Juul promuje koncepcję współodpowiedzialności w rodzinie, co oznacza, że każdy członek rodziny, niezależnie od wieku, ma wpływ na relacje i atmosferę domową. Decyzje dotyczące życia rodzinnego powinny być podejmowane wspólnie, z uwzględnieniem potrzeb i opinii wszystkich członków rodziny. 
 
6. Dialog i komunikacja
Dla Juula kluczowa jest otwarta i uczciwa komunikacja między rodzicami a dziećmi. Dialog w rodzinie powinien opierać się na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i chęci wysłuchania drugiej strony. 
 
7. Granice i ich elastyczność
Juul uznaje, że granice są ważne w wychowaniu, ale podkreśla, że powinny one być elastyczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka oraz sytuacji. Granice mają chronić integralność dziecka i rodziny, a nie służyć do kontrolowania lub podporządkowywania dzieci. 
 
8. Rozwój dziecka przez doświadczanie
Juul wierzył, że dzieci uczą się i rozwijają najlepiej przez doświadczanie, a nie poprzez kontrolę lub nadmierne kierowanie. Rodzice powinni umożliwiać dzieciom samodzielne zdobywanie doświadczeń, nawet jeśli wiąże się to z popełnianiem błędów. 
 
9. Kryzysy i konflikty jako szansa na rozwój
W pedagogice Juula kryzysy i konflikty w rodzinie nie są postrzegane jako coś negatywnego, lecz jako naturalna część życia i okazja do nauki i rozwoju. Ważne jest, jak rodzice reagują na te sytuacje i czy potrafią z nich wyciągnąć wartościowe lekcje dla siebie i dla swoich dzieci.
 
10. Wzajemny szacunek jako fundament
Pedagogika Jespera Juula opiera się na zasadzie wzajemnego szacunku. Niezależnie od sytuacji, rodzice powinni dążyć do traktowania swoich dzieci z szacunkiem, uwzględniając ich indywidualność, potrzeby i prawa. Wzajemny szacunek buduje zdrowe, stabilne relacje, które są kluczem do harmonijnego życia rodzinnego.
 
Jespera Juul proponuje podejście wychowawcze, które stawia na pierwszym miejscu szacunek, autentyczność i odpowiedzialność. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod wychowawczych, które często opierają się na autorytecie i dyscyplinie, Juul promuje dialog, zrozumienie i równość w relacjach między rodzicami a dziećmi. Jego filozofia przyczynia się do tworzenia zdrowych, wspierających i pełnych miłości relacji rodzinnych.
Podejście Juula do każdego członka rodziny jest przepełnione uważnością i troską, dlatego tak naturalnie łączy się z technikami uważności, którym przyświecają podobne wartości.

Kurs Mindfulness Dla Rodziców i opiekunów

Trening MBCT-L wprowadza narzędzia uważności oraz kształtuje umiejętności, które umożliwiają:

🌀 poznanie natury ludzkiego umysłu,

🌀 uwolnienie od nawykowego katastroficznego myślenia,

🌀 umiejętne i bardziej pomocne działanie w obliczu stresu,

🌀 ograniczenie reaktywności,

🌀 odnalezienie spokoju pośród codziennych aktywności,

🌀 zadbanie o siebie w obszarach, których pragniemy,

🌀 rozwinięcie życzliwości i akceptacji w stosunku do siebie oraz innych, aby korzystać z życia w pełni.

DLA KOGO

Kurs skierowany jest do osób początkujących w Mindfulness lub absolwentów innych 8 tyg. kursów (MBLC, MBSR, Breathwork) i może służyć odświeżeniu i pogłębieniu swojego doświadczenia w praktykach uważności.

Kurs może być pomocny dla osób z doświadczeniami epizodów depresyjnych czy szukających pomocy z szerszego zakresu problemów ze zdrowiem psychicznym, takich jak zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia snu, uzależnienia lub syndrom chronicznego zmęczenia, wypalenia zawodowego czy rodzicielskiego.

W wyniku spójnego szkolenia, opartego na empirycznych ćwiczeniach, trening prowadzi do obniżenia poziomu niepokoju, zapobiegając, często towarzyszącym depresji, stanom załamania i tendencjom do samokrzywdzenia. 

Kurs Mindfulness ma również szczególne znaczenie w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego, zapobiegając kolejnym nawrotom depresji czy stanom obniżonego samopoczucia, lękom i traumom.

Życie z równowagą i swobodą, pogłębione dzięki uważności, koncentruje się na korzystaniu i łączeniu się z wrodzonymi zasobami i umiejętnościami, które pozwalają reagować na wyzwania życiowe w bardziej pomocny sposób, budują odporność emocjonalną oraz zapraszają spokój, radość i lekkość do codziennego życia.

Kurs Mindfulness dla rodziców korzyści

Korzyści z uważnej obecności 

1. Silniejsze więzi emocjonalne
Uważna obecność wzmacnia relację między rodzicem a dzieckiem. Dziecko, które czuje, że jest naprawdę słuchane i rozumiane, rozwija poczucie bezpieczeństwa i zaufania do rodzica. Te więzi są fundamentem zdrowego rozwoju emocjonalnego, a także pomagają budować pewność siebie u dziecka.

2. Lepsze zrozumienie potrzeb dziecka
Kiedy rodzic praktykuje uważną obecność, jest bardziej świadomy subtelnych sygnałów, które dziecko wysyła – zarówno werbalnie, jak i niewerbalnie. Umożliwia to głębsze zrozumienie potrzeb dziecka, zarówno tych fizycznych, jak i emocjonalnych. 

3. Zwiększenie empatii i zrozumienia
Uważna obecność uczy rodziców empatii. Kiedy rodzic poświęca pełną uwagę dziecku, jest bardziej skłonny do zrozumienia jego perspektywy, co sprzyja empatycznemu podejściu. Empatia jest kluczowa w relacjach rodzinnych, ponieważ pomaga dzieciom czuć się akceptowanymi i rozumianymi, co wspiera ich rozwój emocjonalny i społeczny.

4. Redukcja stresu i napięcia w rodzinie
Uważność pomaga rodzicom lepiej zarządzać własnymi emocjami, co z kolei przekłada się na ich reakcje w trudnych sytuacjach. Gdy dziecko widzi, że rodzic reaguje z większą cierpliwością i zrozumieniem, zamiast impulsywnie lub z gniewem, samo uczy się, jak radzić sobie z emocjami. Dzieci uczą się regulować swoje emocje poprzez interakcje z dorosłymi, którzy są dla nich wzorem. Kiedy rodzic praktykuje uważną obecność, daje dziecku narzędzia do rozpoznawania i wyrażania swoich emocji w zdrowy sposób. W efekcie dziecko staje się bardziej świadome siebie i swoich reakcji, co sprzyja jego rozwojowi emocjonalnemu.

5. Większa cierpliwość i tolerancja wobec wyzwań wychowawczych
Rodzice, którzy są uważnie obecni, rozwijają większą cierpliwość w codziennych wyzwaniach związanych z wychowywaniem dzieci. Świadome reagowanie na trudne sytuacje – takie jak napady złości, trudności w szkole czy konflikty z rodzeństwem – pozwala na bardziej efektywne i spokojne rozwiązywanie problemów.

6. Uważny rodzic to spełniony rodzic

Uważność pomaga rodzicom zaakceptować własną niedoskonałość oraz zrozumieć, że bycie świadomym i obecnym jest ważniejsze niż dążenie do perfekcji. Rodzice uczą się, jak być bardziej wyrozumiałymi wobec siebie, co z kolei zmniejsza poczucie winy i otwiera ich na wspólne doświadczanie w miejsce starania się i dążenia czy stawiania celów, sobie i dzieciom.

7. Lepsza równowaga między życiem zawodowym a rodzinnym

Praktyka uważnej obecności pomaga rodzicom znaleźć równowagę między wymaganiami życia zawodowego a obowiązkami rodzinnymi. Dzięki zwiększonej samoświadomości i umiejętności radzenia sobie ze stresem, rodzice mogą lepiej zarządzać swoim czasem i energią, co przekłada się na większy spokój i satysfakcję w obu sferach życia. Uważność pomaga również w odzyskaniu równowagi po stresującym dniu, dzięki czemu rodzice mogą być bardziej obecni dla swoich dzieci, mimo napiętego harmonogramu.

Kurs Mindfulness dla rodziców

Kurs Mindfulness Dla Rodziców i Opiekunów organizowany jest w kameralnych 12 os. grupach w trybie stacjonarnym oraz online.

Sesje trwają 2h (stacjonarnie i online) oraz 1h (online) przez 8 tyg.

Kurs Mindfulness odbywa się w Gdyni Orłowie w Centrum Psychoterapii ul. Inżynierska 116 

Na ulicy dostępny jest bezpłatny parking.

Koszt kursu 1800 zł. Pakiet dla obojga rodziców 3300 zł.

Udział w kursie rodzica umożliwia dziecku udział w kursie dla dzieci z 10% zniżką.

Sprawdź kursy dla dzieci https://uwaznoscnacodzien.pl/kurs-mindfulness-dla-dzieci/

Materiały kursowe (skrypt, nagrania i opis ćwiczeń) udostępniane są na dysku Google.

Sposób na Wypalenie Rodzicielskie

Wypalenie rodzicielskie to jedno z największych wyzwań dla specjalistów pracujących z rodzinami. Nadal niewiele wiadomo o skutecznych metodach wspierania rodziców, jednak ostatnie wyniki badań eksperymentalnego zespołu badawczego z Uniwersytetu SWPS wskazują, że właśnie zastosowanie Terapii Poznawczej Opartej na Uważności może być obiecującą metodą pracy z wypalonymi rodzicami. Terapia taka może prowadzić do obniżenia wypalenia oraz nabycia kompetencji pozwalających radzić sobie ze stresem rodzicielskim w przyszłości.

uważność w rodzinie

Poznaj techniki uważności sprzyjające budowaniu zdrowych relacji w rodzinie